Zabawy

Zabawa
Nauczyciel mówi wiersz - rymowankę, a dzieci naśladują głosy i odgłosy:
Jedzie pociąg - fu, fu, fu...
Trąbi trąbka - tru, tu, tu...
A bębenek - bum, bum, bum...
Konik człapie - człap, człap, człap...
Woda z kranu - kap, kap, kap...
Mucha bzyczy - bzy, bzy, bzy...
A wąż syczy - sy, sy, sy...
Baran beczy - be, be, be...
A owieczki - me, me, me...

Zabawa "Wyklaszcz rytm"
Nauczyciel wyklaskuje prosty rytm - dzieci powtarzają.

Zabawa "W jakiej kolejności grały instrumenty?"
Dzieci słuchają dźwięków, jakie wydają instrumenty perkusyjne np.: kołatka, tamburyn, bębenek, trójkąt. Potem odwracają się tyłem a nauczyciel uderza w wybrane instrumenty (na początku dwa i stopniowo rozszerzając układ proponowanych dźwięków). Po wysłuchaniu dzieci wskazują instrumenty, w które uderzał nauczyciel.

Zabawa
Wyszukiwanie nazw rozpoczynających się podana sylabą. Np.: ka: kasza, kanapa, kasa..., ma: mama, maki, maliny, mata...

Zabawa "Zakupy"
Nauczyciel mówi, że był w sklepie i kupił - i tu wymienia nazwy produktów ale bez pierwszej głoski. Dzieci muszą podać całe nazwy. Np.:-ąka, -ułki, -ukierki, -leko, -asło, -er, -ajka...

Zabawa "Do tyłu"
Dzieci maszerują jedno za drugim po kole. Na hasło: jeden, dwa, trzy... wykonują tyle kroków do tyłu, po czym maszerują dalej po kole.

Zabawa "Hop - bęc"
Dzieci maszerują po kole. Na hasło Hop - wykonują jeden podskok w miejscu, na hasło Bęc - przysiad. Między komendami maszerują po kole.

Zabawa
Syntezowanie słów podzielonych na sylaby lub głoski przez nauczyciela. Wskazywanie odpowiednich obrazków, mówienie całych słów. Np.: ka-pus-ta, lo-dy, pił-ka, san-ki, w-o-d-a, k-o-t, o-k-o, n-o-g-a.

Ćwiczenia języka:
"Pychotka" - oblizywanie warg posmarowanych smakołykiem (usta szeroko otwarte). Oblizywanie zębów (ruch okrężny).
"Wahadełko" - kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania nim warg i zębów.
"Cukierek" - udawanie ssania cukierka.
"Pyszczek" - otwieranie i zamykanie zębów bez odrywania języka od podniebienia.
"Ślimaczek" - wysuwanie języka do przodu, a następnie chowanie go w jamie ustnej (usta szeroko otwarte).
"Koci grzbiet" - czubek języka opieramy o dolne zęby i unosimy środkową część języka do podniebienia.
"Wesoła piosenka" - wymawianie sylab: la la la, lo lo lo, le le le .
"Rurka" - zwijanie bocznych krawędzi języka do wewnątrz i dmuchanie przez "rurkę".
Kierowanie języka w kąciki ust (w prawo, w lewo) i do warg (do góry, na dół).
"Liczenie zębów" - dotykanie czubkiem języka po kolei górnych i dolnych zębów (buzia szeroko otwarta).
"Masaż" - wysuwanie i cofanie języka przez zwarte zęby (język przeciska się między nimi - masuje zęby).
Unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia.
"Wędrowniczek" - przesuwanie językiem po wewnętrznej stronie zębów górnych i dolnych.